#24Radboud: 24 uur lang de universiteit in beeld

#24Radboud

In 24 uur gebeurt er heel veel op een universiteit. Op de campus, in de collegezalen, in de bibliotheek, maar ook bij studenten in het buitenland, bij medewerkers thuis en ’s avonds bij verenigingen. Dat hebben we laten zien met #24Radboud.

Na voorbeelden in het buitenland te hebben gezien (o.a. #UMFLINT24), wilde ik dit graag in Nijmegen opzetten. Na een rondvraag hebben meerdere collega’s van de Communicatie-afdeling zich aangemeld en is het project in werking gezet. De voorbereiding bestond uit:

-de communicatie opzetten: teksten schrijven, communicatiemiddelen kiezen (mailings en social media) en bepalen hoe de website eruit komt te zien
– vormgeving. Enerzijds in de huisstijl, maar wel een speels beeldmerk. Dit is uitgevoerd door Nies & partners.
– de techniek. De grootste uitdaging: een galerij maken waarin automatisch afbeeldingen worden gestreamd vanuit verschillende bronnen.

Voorbereiding
Tijdens het eerste overleg hadden we al gauw de naam #24Radboud gekozen. Om te bepalen op welke dag dit moest plaats vinden, was een belangrijk argument een dag te nemen waarop niks gebeurt. We wilden geen onderdeel zijn van het lustrum, omdat het dan kan zijn dat we ondergesneeuwd raken in andere activiteiten. Bovendien wilden we een normale dag op de universiteit laten zien. Toen 24 april was gekozen, kregen we later door dat enkele activiteiten ook op die dag plaats vonden (ouderavond, Sounds of Science en een mastervoorlichting) maar daarvan hoopten we juist dat het een goede aanvulling kon zijn met de ingezonden foto’s.

Techniek
De grootste uitdaging was de techniek. Om het laagdrempelig te maken een foto in te sturen, moesten we meerdere mogelijkheden aanbieden. De website moest in eerste instantie afbeeldingen verzamelen van Twitter, Flickr, Instagram en een webformulier. Bovendien wilden we de afbeeldingen niet zelf opslaan, maar ze alleen streamen uit de originele locaties. Onze technische man heeft de API’s van de verschillende netwerken in een galerij werkend gekregen, maar enkele dagen voor het project begon kwamen we erachter dat Flickr erg traag ging. Het duurde zo’n twee uur voordat een foto te zien was en dat was onacceptabel. Het webformulier werkte ook via een Flickr-album, maar duurde ‘slechts’ drie kwartier. Uiteindelijk hebben we Flickr niet meer vermeld in de communicatie, alhoewel het wel mogelijk was deze te gebruiken.

Spread the word
Om bekendheid te geven aan het project, hebben we twee mailings verstuurd. Twee weken van tevoren hebben we alle studentenverenigingen gemaild en enkele dagen van tevoren een selectie van studenten en medewerkers. Omdat we geen toestemming hadden om alle studenten en medewerkers te mailen, wisten we niet hoeveel mensen er deel zouden nemen. Verder hebben we op Twitter, Facebook en het intranet opgeroepen om mee te doen.

24Crew
De 24 uur moesten nauwlettend in de gaten gehouden worden, zodat we zeker wisten dat technisch alles in orde was en de foto’s die werden geplaatst door de beugel konden. Met vier medewerkers was er daarom een schema gemaakt, waarin iedereen twee tijdsblokken van ongeveer 3 uur had. Dat leek verstandig, maar omdat de nieuwsgierigheid te groot was zijn de meesten gewoon de gehele 24 uur paraat geweest. Onze vijfde man was voor de techniek en stond ook 24 uur standby.

Get the party started!
Toen het moment eenmaal daar was, was ik zeer gespannen. Zouden mensen dit wel leuk vinden? Wat gaan ze opsturen? De eerste foto’s die binnenkwamen waren van collega’s, maar al gauw waren er foto’s van studenten, verenigingen, onderzoekers en zelfs uit het buitenland en dat was alleen nog maar in het eerste uur, vanaf twaalf uur ’s nachts!

Rond 4 uur ’s nachts moest ik helaas de technische man uit bed bellen, omdat foto’s vanuit Twitter niet op de site te zien waren. Het bleek dat de verschillende systemen op Twitter (zoals Yfrog en Twitpic) niet evengoed werkten. We hebben dit op kunnen vangen door enerzijds voor Yfrog dezelfde dag een fix te kunnen maken, zodat het alsnog goed ging. Daarnaast hebben we foto’s die niet doorkwamen zelf handmatig ze via het webformulier alsnog doorgezet. Er is geen enkele foto verwijderd, behalve wanneer er dubbele geplaatst werden als mensen probeerden een foto opnieuw te uploaden.

De cijfers
– Aantal foto’s: 459
– Aantal afzenders: 144
– Meestgebruikte middel: Twitter, met 285 foto’s.
– Foto’s uit het buitenland kwamen uit: Amerika, Nieuw-Zeeland, Duitsland, Marokko, Ierland, Duitsland, Engeland en Chili.

Ik vond het een erg leuk project en wat mij betreft door de diversiteit van de foto’s erg geslaagd. Alle foto’s terugkijken kan op www.ru.nl/24radboud

Leave a comment

name*

email* (not published)

website