Twitter top 100 Radboud Universiteit


Twitter koning

In het hoger onderwijs is er niks leuker dan discussiëren over het nut van lijstjes: rankings en de h-index zijn altijd een veelbesproken onderwerp. Dus waarom niet de meest actieve Twitteraars in een top 100 zetten?

Jaco van Duivenboden begon ooit met een top 100 van twitterende huisartsen en daarna volgden al gauw meer lijsten. Lees hier zijn uitleg van hoe de lijsten tot stand komen. Voor de Radboud Universiteit heeft hij drie lijsten gemaakt:

Top 100 studenten
Top 100 wetenschappers
Top 100 medewerkers

 

Voor alle drie de lijsten worden twitteraccounts opgehaald uit de twitterlijsten van @RUNijmegen. Daarna wordt de Kloutscore van bijbehorende accounts opgehaald en wordt de top 100 bepaald. De Kloutscore bepaalt hoe actief en invloedrijk iemand is op sociale netwerken.

De meest gestelde vragen

Waarom staat die persoon wel of niet op de lijst?
Het bijhouden van de twitterlijsten wordt handmatig gedaan. Dat betekent dat ik elke week in de bio-teksten kijk van twitteraars die @RUNijmegen volgen. Zodra er in de bio staat dat ze student, wetenschapper of medewerker zijn voeg ik ze aan een lijst toe. Daarom zal de lijst altijd onvolledig zijn. Wanneer een student bijvoorbeeld afstudeert, kom ik dit bijna nooit te weten. Promovendi voeg ik toe aan de lijst met wetenschappers.

Een Kloutscore is toch een nutteloos gegeven?
Zoals op de blog van Jacco al wordt uitgelegd, is de Kloutscore omstreden en niet transparant. Het is dus niet volledig bekend wat de formule is hoe de Kloutscore wordt berekend. Daarnaast kan je je ook afvragen of invloedrijkheid wel berekend kan worden. Stel dat iemand op Twitter één volger heeft en die volger leest alle tweets en zweert bij de inhoud van de berichten. De invloedrijkheid kan hier groot zijn, maar Klout kan dat niet meten.
Maar ook een omstreden score is blijkbaar interessant. Sinds ik de Twitterlijsten bijhoud, zijn er regelmatig verzoeken om accounts toe te voegen, te verwijderen of uitleg te geven waarom een bepaalde account zo hoog of laag staat.

Waarom staat de score van vorige keer op (-) en is iedereen gestegen?
Dit heeft te maken met een storing in de API van Klout. Hier is helaas niks aan te doen.

 

Leave a comment

name*

email* (not published)

website